CHRISTMAS

Har inte bloggat p.g.a att julen har knackat på! Nu är den förbi och lika bra är väl det. Julen kommer ändå aldrig bli som när man var liten. Fick lite välbehövliga saker. Pengar osv. Så imorgon blir det att åka in till örebro och beställa tatueringstid. Grymt! Ikväll blir det en mysig tjejkväll med de bästa. ♥

WEEKEND

En Rolig helg! Jensen & strömpis med klassen i onsdags, sen igår kväll kom j och gjorde mig sällskap tills imorse när det vankades hockeymatch. Då åkte jag iväg till örebro med ida för att julhandla och nu är alla julklappar klara! Puh, årets hetsigaste tid. Nu har jag precis hoppat i min onepiece och slagit på ice age. Min syster har även lämnat av sin söta lilla dvärghamster som ska bo hos mig tills på måndag. Gosigt!

REMINDER

Argumenterande tal

Behandling efter bakgrund
Bara för att kändisar är just kända, får man då behandla dem hur som helst? Självklart inte, diskrimineringslagen inföll år 2003. Denna lag skall motverka diskriminering som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder.
Etnisk tillhörighet är något som Zlatan har blivit diskriminerad för från att hans fotbollskarriär tog fart.
här är några olika exempel på vad som har skrivits på olika hemsidor p.g.a att Zlatan är zigenare, jag citerar:
 Exempel 1 • Ni är notoriska tjuvar som stjäl vare sig ni behöver eller inte; ständigt snattande och med stulna bilar som specialitet!

Exempel 2 • En samling kackerlackor och allmänna parasiter som far landet runt med sin husvagn av ålderdomlig modell; högljudda på allmänna platser med erat vedervärdiga språk - "Råååmani" !

Exempel 3 • Sånna som Zlatan är otrevliga mot såväl poliser och myndighetspersoner som tobakshandlare och livsmedelshandlare !

Exempel 4 • Hahaha, Sveriges bästa idrottsman genom tiderna i alla kategorier är Zigenare får jag fråga er hur det känns?

Jag skulle kunna fortsätta med dessa exempel hur länge som helst, men frågan är nu, Har någon av dessa åkt dit? Nej. Har någon av dessa blivit avstängda från dessa hemsidor? Nej. Ingen skulle ha tid att sitta och ”ta fast” människor som diskriminerar Zlatan, och även andra kändisar. Detta sker dagligen. Överallt. På nätet, i tidningarna, på tv.

Bara för att Zlatan är känd, har man då rätt att dra in hans bakgrund? Jag skulle själv inte gå fram till en mörkhyad människa på stan och säga ”svartskalle”. Men att säga det om kändisar har nästan ansetts som okej. Detta kan bero på att även stora förebilder har uttalat sig fel om kändisar. Ett exempel är när Peter Jihde år 2005 fter en match sa: Zlatan är en av Sveriges bästa spelare, synd bara att han inte är svensk, men lika stolta är vi för det.
Peter Jihde har efter detta beklagat sig över sitt utlåtande och förklarat att han inte menade som det lät. Med Svenska öron hör vi vad vi vill höra och vi vet precis vad han menade egentligen. Han menar helt enkelt att om det hade varit Elmander eller Svensson som vunnit guldbollen, då hade kanske alla jublat två gånger så högt.

Nu är Zlatan en mycket uppskattad fotbollsspelare i Sverige och andra delar av världen. Men att så fort han gör något mindre bra, så har vi fortfarande säkerheten att kunna skylla på att han är Zigenare eller att han inte har svenska föräldrar. För det är ju självklart det som påverkar hur man spelar under en match, eller hur?

Nelson Mandela sa en gång, jag citerar:
”Under min livstid har jag hängett mig åt denna kamp för det afrikanska folket. Jag har kämpat emot vit dominans, och jag har kämpat mot svart dominans. Jag har hållit fast vid idealet om ett demokratiskt och fritt samhälle i vilket alla kan leva tillsammans i harmoni och med samma möjligheter. Det är ett ideal som jag hoppas att leva för och uppnå. Men om det skulle krävas så är det ett ideal för vilket jag är beredd att dö.”

Om vi alla skulle tänka som Nelson Mandela så tror i alla fall jag, att inte bara kändisar, utan alla, skulle få det lättare i vårt samhälle. Slutligen vill jag bara påpeka att om vi nu ska kunna motverka rasism och annan diskriminering i samhället, så kanske det är dags att det gäller alla. Zlatan är en människa precis som oss andra. Han har en familj, han har ett jobb och ja, han har en bakgrund. Jag själv är finsk från första början, men det är ingen som ser, för jag har ingen speciell hudfärg så då är detta okej. Jag vill att folk ska ta till sig det lärarna försöker att lära ut i första klass. Behandla andra som du själv vill bli behandlad!

Jonna Skyttestrand MPC9


BLODDY SUNDAY


Min systers söta dvärghamster

Vaknade bredvid ida alldeles nyss, helt utslagna efter att ha gått och lagt oss klockan 5 imorse. Mysig kväll igår med alla tjejer, sen drog jag, ida & jenny hem till mig och badade. Söndag innebär pluggdag, men min syster har gjort min söndag lite bättre genom att ta med mig på bio ikväll. Vad som ska ses har jag ingen aning om. Puss

GIRLSNIGHT

Jag & J hade det jättemysigt igår, sen drog jag hem till Ida och vi tittade på smurfarna, lika mysigt det. Idag har vi varit hos min farmor och delat ut lite julklappar och ätit god mat med tända ljus. Min julstämning förstörs fullkomligt av det här skitvädret, tack Sverige!
Snart ska jag iallafall iväg på en mysig tjejkväll med alla mina flickor, kan inte bli annat än super. Godis, film & tjejsnack. Vad mer kan man begära? Hoppas ni får en mysig lördag friends.

LOVELY WEEKEND


Urusel uppdatering, i know! Men jag har något att skylla på, om man nu får göra det. Jag har sovit hos Ida hela veckan lång. Jag har knappt varit hemma en sekund förns nu. I veckan har det hänt mycket, har kollat på två olika luciatåg, ätit julgröt, klätt granen här hemma (det var den minuten jag var hemma!) och sedan har jag lyckats dra på mig en stor förkylning. Den kom som på beställning såhär till jul.

Nu sitter jag iallafall och väntar på att J ska anlända så att vi kan snaska lite vindruvor och kika på film. Sen ska jag tillbaka hem till Ida för att sova där. Mysigt! Helg. fint ord, fin innebörd. Puss

HOMEWORK


Min har varit awesome! Började med en utgång på fredagen med några söta, superroligt. Sen igår så var jag med ida hela dagen. Vi bakade pepparkakor och tog ett varmt bad innan vi drog vidare på lite filmkväll med helena och jossan. Sen tog vi oss hemåt för att spela cod. Nu är det läxdags & det känns mycket lättare efter den här helgen. Engelska C ropar, Puss

Fullspäckad helg. Skriver mer ikväll för den här helgen har jag kvallitétsmys med ida! På återseende!
Stort tack till Moa som utsåg mig till vinnare i hennes bloggtävling. Puss

take me back to where i belong


Bild från Malta 2011
Fredag! Herregud vad fort veckorna går.. tyckte nyss att jag skrev det här på bloggen. Iallafall så forsov jag mig idag så det blir att stanna hemma. Eller ja, ska iväg till ida och spela call of duty. Sen ska jag packa väskan och åka iväg till fellingsbro för att mysa med mina flickor och sen blir det troligtvis utgång. Jag hoppas på en grym kväll! Vad ska ni göra ikväll? Puss

ALL I WANT FOR CHRISTMAS IS YOU




Bilder från weheartit.com

SNOW


Mina kära klasskamrater: Sandra, Jag & Merci
Har bara en lektion idag, text. Har hunnit med att bli fotad ute i snön till sofies projektarbete och nu ska jag sätta igång med mitt. Manusskrivande och veckans viktiga. Det är julmusik i textsalen och vi fyra tjejer som är här just nu suger i oss julstämningen. Jag längtar! Det är inte ofta jag saknar julen men nu gör jag faktiskt det.

MIDDLE OF THE WEEK

Onsdag. Mitt i veckan och snart dags för helg igen. Sitter hemma hos min kära farmor och väntar på att hon ska komma hem. Hon är nämligen i kyrkan på finsk gudstjänst. Är trött som tusan men läxorna blir inte gjorda av sig själva. Ikväll är det studentfest och här sitter jag med läxor, rolig tjej..

MARKED FOR LIFE





let nothing stop you

Jag har tänkt mycket på utbildning ikväll. Jag går sista året på media och funderar på livet efter, för snart är det dags. För två år sedan ville jga inget hellre än att slippa skolan, nu är jag rädd. I skolan har man en trygghet. Man vet att man ska gå dit, man har ett schema, man vet vad man ska göra under dagen. Om sex månader har jag inte den tryggheten längre. Då är jag fri. Klarar jag av den friheten? Jag gillar spontant, jag gillar att chansa, att ta risker. Men det här är stort, riktigt stort. Lilla jag släpps fri i världen med hundra tusen valmöjligheter. Au pair, plugga vidare, jobba, ta sabbatsår.. Och om man nu ska plugga, vart ska man plugga? Vad ska man plugga till?

Mycket tankar, men för lite tid att tänka. Jag kanske oroar mig för mycket, jag kanske borde gå dit strömmen för mig. Med frihet följer ansvar som min mamma brukar säga. Jag ska tänka med hjärtat.

Ett långt inlägg lite väl sent. Godnatt kära läsare!

i hardly remember


Kom precis hem. Har varit en otroligt intensiv dag! Direkt efter skolan så åkte jag iväg till jonas för att göra lite läxor och sen vidare till gymmet där det vart kondition. Jobbigt, men välbehövligt. Nu ska jag slänga på dagens avsnitt av julkalendern medans jag njuter av ett varmt bad. läxorna är klara, livet är way to good! jag mår underbart bra just nu, hoppas ni också gör det. Puss

UNDERRATED



Måndagar kan verkligen vara underskattade! Min måndag är perfekt. Det blev ingen solning istället åkte jag hem och bakade chokladbollar. Nu sitter jag här vid min kära blogg och på tvn framför spelas high school musical 3. Må säga vad man vill om disneyfilmer, men dom lyckas för det mesta.

Och just det, halleluhja! Snön har anlänt och vi kanske faktiskt får en vit jul. Har ni snö hos er? Mycket/lite?

SCHOOL

Vad har ni för er just nu? Jag har fullt upp i skolan med olika uppgifter. Sista året på gymnasiet är inte så lätt som man tror så till er yngre läsare, håll er i fas. Kommer ni efter så är det jättesvårt att komma ikapp. Efter skolan ska jag iväg och sola solarium sen hem och plugga. Hoppas att ni har en bra dag allihopa, Puss.

late nights


Har precis tittat på den gamla filmen festival. Har ni sett den? Om inte så är det ett måste. Har suttit och gråtit i en och en halv timme nu till den här underbara filmen. Jag har verkligen underskattat den. Hade inte sett den på ungefär två år innan, så det var dags nu. Man blir kär i både filmen och karaktärerna.

Nu kryper jag ner i min säng och känner mig lite extra ensam efter denna kärleksfilm. Puh. Puss

I'LL FIND SOMEONE LIKE YOU


Tänk om man kunde radera alla misstag man gjort i livet och börja om. trycka på rew eller delete. Ja tack.

WEEKEND


Bild 1: Dagens outfit. Bild 2: Idas hund Nelly. Bild 3: O helga natt

Förlåt för dålig uppdatering, men jag har haft en fullspäckad helg. Fredag och lördag spenderades hemma hos familjen andersson där det blev xboxspelande, godis, dricka och prat. Idag, söndag, har jag, min syster och ida dragit oss iväg till Örebro för att titta på O helga natt. Det var underbar julstämning. Dock slutade kvällen med böter för att jag glömde att betala parkeringsbiljett. Klantiga jag, men det är smällar man får ta. NU baddags!


mulled wine


TODAY

En underbar dag, veckans bästa dag om du frågar mig, fredag. Har hunnit med att sätta mig på cykeln och hälsa på mina saknade elever på fröviskolan, där jag både har praktiserat och själv gått. En mysig slöjdlektion med mysiga elever. Nu är det snart dags för lite jobb, och sen ikväll så ska jag hem till ida för att spela xbox. En hektisk, men rolig fregkväll. Hoppas att ni har en bra fredag! Puss

HAIR


Den här enkla frisyren fick det bli idag. Jag som har page och lockigt hår har väldigt svårt att få det snyggt utan plattång. Därför gjorde jag en enkel uppsättning med sex stycken små klämmor som jag satte upp slingor med. Resultatet blir enkelt men snyggt!

MORNING


Godmorgon! Sitter och kollar på årets julkalender, del 2, med varm choklad i handen. Finns det ingen snö så får man skapa vinterstämning själv. Min favorit julkalender är Mysteriet på Greveholm. Den är så otroligt bra! Vilken är eran favorit?

TRAINING


Gjorde ett skönt gympass på 1,5 timme med jonas & tom. Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ta tag i en sjö av läxor. Skönt att ha det gjort! Sen ska jag dimpa ner i sängen och ladda upp för något som kommer att bli en grym helg. Puss

DREAMS

Fick en fråga om vad somnia betyder och vad det kommer ifrån. Ordet somnia kommer från latin och betyder drömmar. Jag valde latin för att det är ett vackert språk och ordet drömmar för att det beskriver mig. Jag är en drömmare som tror på att drömmar kan bli sanna, på både gott & ont. Hoppas det var svar nog på eran fråga raringar!

SUIT UP AND SUIT DOWN

Sitter i fotosalen och har allmänt tråkigt. Ska snart dra mig hemåt för ett gympass och sen en rejäl måltid. Min mage mullrar värre än ett vulkanutbrott. Inte roligt alls faktiskt att behöva gå runt och vara hungrig. Idag är det 1:a advent mina vänner vilket innebär 24 dagar till julafton och julkalenderstart idag! Hann inte titta imorse, men ikväll då jäklar.

WEDNESDAY


Precis kikat på shutter island för första gången med ida. Bad choise of movie, helt klart! Kommer bli svårt att somna inatt. Den var otäck på ett konstigt sätt. Inte så att du hoppar till utan mer så att den får dig att fundera på livet. Men mannen här ovanför (Leonardo DiCaprio) gjorde, som alltid, en utmärkt insatts.

RSS 2.0